AVO
Optimeret vejning af krydderier

Førerløse trucks forbinder AVO krydderisiloer

’Smag og teknologi’ er hemmeligheden bag succesen for AVO, en af Europas førende krydderispecialister. Viljen til at forny og modernisere fik AVO til at optimere de intralogistiske processer ved hjælp af den rette teknologi.

Automatisering og optimering

Der var tre afgørende årsager til, at førerløse transportsystemer (AGV-S) blev anvendt til transport af krydderivejeudstyret hos krydderiproducenten AVO. For det første for at opnå en endnu større nøjagtighed i krydderiblandingerne. For det andet for at kunne følge opskrifterne til fulde og for det tredje for at aflaste personalet fra gentagne opgaver. Derudover var der også behov for at håndtere de mindre partier med de mest forskellige komponenter, samtidig med at enhver kontaminering skulle undgås.

Goran Milosevic
Driftsleder hos AVO-Werke

”Vi er begejstrede for, hvor let brugerne har opnået de nødvendige kompetencer, og hvor hurtigt de har lært enhederne at kende.”

Førerløse transportsystemer

Laserstyrede, førerløse transportsystemer har gennem flere år håndteret transporten i krydderivejningsområdet hos krydderiproducenten AVO. Deres opgave er at placere opsamlingsbeholderne under aftapnings- og doseringssystemerne med stor nøjagtighed.

Fordelene ved førerløse transportsystemer ligger i lasernavigationen, der sikrer optimale ruter og praktisk talt eliminering af transportskader. Med en oppetid på 98 procent leverer de større pålidelighed, minimale personaleudgifter og standardiserede procedurer.

En yderligere fordel er, at AGV-S uden videre kan integreres i den eksisterende infrastruktur, så der ikke er behov for behandlings- og ventetider. En anden positiv effekt er, at der takket være lagernavigationen ikke er behov for en fysisk gangmarkering på gulvet – dermed kan AGV-S-områdets layout let ændres når som helst, hvis f.eks. nye produktionsprocesser gør dette nødvendigt.

Vi valgte den højtløftende plukketruck EKS 210 som den grundlæggende truck til det førerløse transportsystem på AVO's lokaliteter. Nøglefaktorerne for denne beslutning er nyttelasten på 1000 kg, kørehastigheden på ni km i timen samt den fremragende manøvredygtighed, der er et must, når krydderier skal vejes på begrænset plads.

Fleksibilitet og autonomi

Goran Milosevic, driftsleder på AVO’s anlæg, siger: ”Tidligere flyttede vi primært råstofferne manuelt. Vi overvejede automatiseringsprocesser og fandt, at et førerløst transportsystem var det rette valg.” Den afgørende forskel ved automatiseringen er, at AVO-Werke i stedet for 8 råstoffer nu automatisk kan dosere, veje og påfylde 40 krydderier.

Goran Milosevic er derfor meget tilfreds med AGV-S og tilføjer: ”Jeg ville uden tøven vælge dette system igen. Jeg var imponeret over, hvor hurtigt og let vores operatører opnåede de nødvendige kompetencer, og hvor hurtigt de blev fortrolige med maskinerne. Vi får endda besøg fra kunder, der er interesseret i at vurdere Jungheinrich AGV-S i forbindelse med en AGV-løsning.”


Har du spørgsmål?