Stage Keller&Kalmbach
Øget lager- og ordreplukningskapacitet

Udvidelse af centrallageret hos Keller & Kalmbach

Keller & Kalmbach er en af de førende serviceudbydere inden for administration af C-dele. I 2016 genererede virksomheden med cirka 800 ansatte en omsætning på 270 millioner euro, næsten det dobbelte af omsætningen i 2009, da den første fase af opførelsen blev gennemført.

En høj grad af kompleksitet i planlægning og montering

Virksomhedens fokus på administration af C-dele for industrikunder er en særligt krævende intralogistisk opgave. Det ultimative mål er, at kunderne modtager deres varer på rette tid og sted og i korrekt mængde og antal. Der var brug for et nyt, moderne distributionscenter til at løse denne opgave.

Vi fokuserede på en ny og betydeligt mere rationel ordreplukningsstrategi i den første fase af opførelsen. Vi fokuserede også på det ergonomiske design af ordreplukningsarbejdspladserne samt effektiviteten i processerne.

Lige fra den første fase af opførelsen var det en klar succes, der har bidraget afgørende til virksomhedens fortsatte vækst. Blot fem år senere var det nødvendigt at udvide lagerområderne, igen uden at forstyrre driften. Til det formål udvidede vi det automatiske pallelager, smådelslageret og transportteknikken. Vi indrettede en separat hal med varer til personlige arbejdsstationer og en palleteringsrobot til ordreplukning. Vi var som hovedentreprenør ansvarlige for planlægningen, projektudformningen og implementeringen af al intralogistik.

Ingomar Schubert
Chef for Supply Chain Management

”Trin-for-trin-ibrugtagningen var ikke en del af den oprindelige plan. Men den gør os i stand til at bruge lagerområdet inden den fuldstændige ibrugtagning.”

Nyt centrallager med fleksibel anvendelse

I løbet af den første fase af opførelsen delte vi centrallageret ind i fire områder, der i kraft af opbygningen alle var nemme at udvide. Vores WMS anvendes til at styre disse områder samt de komplekse plukningsprocesser. En høj grad af fleksibilitet opnås med den rette transportteknik baseret på ”vare-til-person”-princippet.

Vi udvidede smalgangslageret med i alt fem gange i den anden fase af opførelsen, og i begyndelsen af 2016 blev det automatiske smådelslager udvidet med yderligere seks gange. Samtidig blev den overordnede materialeomlæsningskapacitet og dermed ordreplukningseffekten fordoblet. En software beregner lagmønsteret for palleteringsrobotten og fortæller WMS’en, i hvilken rækkefølge beholderne skal udstables i ordreplukningen. Palleteringsrobotten sikrer en fleksibel ordreplukning og formår at håndtere selv store ordrer med kort varsel uden problemer.

Gnidningsfri proces

”Trin-for-trin-ibrugtagningen var ikke en del af den oprindelige plan. Men den gjorde det muligt at anvende lagerområdet inden den komplette ibrugtagning. Vi var gennem hele perioden imponeret over samarbejdet med Jungheinrich som baserede sig på tillid. Vi overholdt tidsplanen og landede endda under det oprindelige budget. Vi vil med glæde udføre eventuelle ekspansioner i fremtiden sammen med Jungheinrich”, siger Ingomar Schubert, chef for Supply Chain Management hos Keller & Kalmbach.

Har du spørgsmål?