Atea blev kåret til årets logistikvirksomhed 2019 for sit nye innovative logistikcenter i Växjö med et stærkt fokus på bæredygtige logistikløsninger. Alle trucks skulle være lithium-ion-drevne, den samme teknologi, som vandt Nobelprisen i 2020.
IT-leverandøren Atea åbnede sit nye, moderne logistik- og konfigurationscenter i Växjö i maj 2019. Et 27.000 kvadratmeter stort lager med tre områder: genbrug, konfiguration og logistik. Med dobbelt så stor kapacitet til tilbagetagning af hardware lige fra starten sammenlignet med, hvad der var tilgængeligt på de tre forskellige lokationer, hvor virksomheden opererede før flytningen. Man er også forberedt på at øge kapaciteten yderligere i fremtiden.
Kennert Sagebrant er logistikudvikler hos Atea Logistics og har været en af nøglepersonerne i projektet. Han siger: »Vi flyttede fra flere forskellige lagre til det nye, og vi holdt produktionen i gang, mens flytningen fandt sted. Det var en udfordring, men det gik godt.«
I dag bliver 30 procent af den hardware, Atea sælger, genbrugt, og virksomheden har som mål at blive 100 procent cirkulær. Det betyder, at alt nyt hardware, der sælges, kommer tilbage til Atea og får et nyt liv hos en anden eller bliver genbrugt på en anden måde.
Kennert forklarer: »På arbejdspladser i Sverige holder computere sjældent længere end tre år nu om dage. Så vi tager hardwaren tilbage og sletter computerne fuldstændigt med speciel software. Derefter sælges de videre til andre lande, hvor computere bruges i længere tid.«
Ateas fokus på bæredygtighed i logistikken er grunden til, at virksomheden vandt prisen for Årets logistikvirksomhed med følgende begrundelse: »Miljøaspektet er svært at ignorere i 2019, og Ateas virksomhed er klart baseret på at skabe en bæredygtig logistikløsning, samtidig med at driften og servicen for kunderne forbedres. Logistik-setup har en høj andel af værdiskabende tjenester som f.eks. hardwarekonfiguration og renovering, baseret på en cirkulær genbrugstjeneste for elektronik/telekommunikation.«
Atea har 7.500 medarbejdere i Norden, hvoraf 2.500 arbejder i Sverige. Innovation og et detaljeret fokus på både Ateas kunder og miljøet findes i mange detaljer i virksomheden. På det nye logistikcenter i Växjö er eksemplerne lige så mange, som de er gode. Atea har udviklet særlige, polstrede metalskabe, hvor de samler tv-skærme og andre ting, der skal sendes til kunderne. Det betyder, at der bruges mindre emballage, og at Ateas kunder ikke behøver at løse problemet med at genbruge al den emballage, der ellers ville være blevet brugt, når produkterne pakkes ud. De udnytter også selve lokalerne optimalt. Solpaneler dækker 3.000 kvadratmeter tagareal og forsyner lageret med størstedelen af dets energibehov. En dedikeret pakkemaskine til småting kan pakke effektivt i forskellige størrelser, alt efter hvad der skal pakkes. På den måde undgår man at spilde emballagemateriale og fylde unødigt på transporten.
I samme ånd af innovation, smarte logistikløsninger og fremtidsvisioner besluttede Atea, at deres nye trucks skulle være lithium-ion drevne. Litium-ion batteriet har vist sig at være uovertruffen med hensyn til energiindhold i forhold til sin egen vægt. Batteriteknologien vandt dette års Nobelpris netop på grund af den enorme indflydelse, den har haft på så mange udviklingsområder, og den findes i dag i mobiltelefoner, computere, biler og en lang række andre områder.
Jungheinrich har i nogen tid udviklet branchens førende litium-ion teknologi »in-house« til trucks og har investeret meget i forskning og udvikling på dette område. Truckproducenten har valgt at udvikle batterierne selv for at have fuld kontrol over hele energikæden med samspillet mellem batteri, drivsystem og truck. Og det har givet pote. Jungheinrich var den første truckleverandør, der kom med en koncepttruck fremstillet med litium-ion-teknologi. Derefter var de de første til at masseproducere litium-ion-gaffeltrucks med lav løftehøjde og senest fuldt integrerede litium-ion-batterier i større lagertrucks som f.eks. reach trucks og gaffeltrucks.
Det fangede Ateas opmærksomhed. De indså flere fordele ved den nye lithium-ion teknologi i forhold til den konventionelle bly-syre teknologi, som længe har været brugt i trucks. Kennert Sagebrant har 35 års erfaring med at arbejde med trucks. Han forklarer: »Jeg tror meget på litium-ion-teknologien. De største fordele, jeg ser ved at vælge et litium-ion batteri, er længere levetid og intet behov for at vande truckene.«
Om Jungheinrich nye ETV 216i reach truck med fuldt integreret litium-ion-batteri siger Kennert: »Den største forskel med den nye reach truck er, at den har et meget bedre udsyn fortil og ned over pallen. Det skyldes, at Jungheinrich har været i stand til at placere litium-ion batteriet anderledes i trucken, end det er nødvendigt med et blysyrebatteri.«
Andreas Hansson, produktchef for Jungheinrich i Sverige, forklarer yderligere om den nye reach truck: »Denne truck er et godt eksempel på, hvordan man bedst udnytter lithium-ion teknologien. Designet omkring batteriets placering giver ikke kun føreren god ergonomi og udsyn, men også et lavt tyngdepunkt og stabilitet til tunge løft i højden. Da litium-ion-batterier samtidig har en højere effekt- og energitæthed, bliver trucken både hurtigere og mere effektiv.«
Atea har omkring 30 lithium-ion trucks fra Jungheinrich. Det er reach trucks, plukketrucks, stablere og lavløftede siddetrucks. Derudover har Atea et antal palleløftere og sakseløfteborde fra Jungheinrich Profishop. Truckene bruges til stabling, plukning, lastning og losning og som ergonomiske arbejdshjælpemidler. Der er også en specialtilpasset Jungheinrich-truck, som håndterer varer med særlige dimensioner.
Om fremtiden for lithium-ion teknologi til trucks forudser Kennert: »Man vil kunne leje trucks i længere perioder. I fremtiden vil det nok være mere som at udskifte trucken og beholde batteriet.«