Stage Rudolph
Større effektivitet hos Rudolph Logistik

Serviceudbyder vælger førerløse transportsystemer

Rudolph Logistik er en pålidelig serviceudbyder for kunder inden for en bred vifte af industrier. Investeringen i to førerløse transportsystemer har optimeret processerne på lageret.

Førerløst og ideelt integreret via et interface

Med henblik på at sikre en langsigtet fejlfri og rettidige levering til sine kunder, samtidig med at arbejdsbyrden på medarbejderne lettes, har Rudolph Logistik-koncernen i Lorsch i det sydlige Hessen, valgt en innovativ vej. Efter en planlægnings- og testfase på otte uger valgte logistikvirksomheden to moderne førerløse transportsystemer (AGV-S). Den store fordel ved disse trucks er, at de tilpasser sig efter ændrede omgivelser, men stadig opretholder den nødvendige fleksibilitet på lageret. Desuden kan de eksisterende reolsystemer og lagerlokaliteter anvendes. Vores logistik-interface var endnu en fordel for Rudolph Logistik-koncernen. Denne middleware gør det muligt for AGV-S at kommunikere med kundens eget Warehouse Management System (WMS) uden problemer. Det førerløse transportsystem medfører en betydelig lettelse af arbejdsbyrden på det 14.300 kvadratmeter store distributionscenter med 10.600 pallepladser og 170.000 hyldepladser. Herfra pakker og afsender cirka 135 medarbejdere omkring 430.000 artikler til hele verden.

Markus Krumpholz
PM & Controlling hos Rudolph Logistik-koncernen

”Takket være det førerløse transportsystem har vi kunnet gøre vores interne processer mere effektive og mindske belastningen af vores medarbejdere.”

Større effektivitet, færre fejl

Rudolph Logistik-koncernen er især aktiv inden for automobil-, systemtrafik-, forbrugsvare-, industri- og fulfillment-sektoren. De interne processer skal konstant forbedres, og optimeringspotentialet udnyttes. Det realiseres perfekt med det førerløse transportsystem EKS 210a i kombination med vores logistik-interface. Kort efter ibrugtagningen kunne vi se en klar forbedring i de intralogistiske processer og en reduktion af fejlene i de interne transportprocedurer. Medarbejderne kan nu i højere grad fokusere på specialtransporten. Tildelingen af transportordrer til de enkelte paller sker via en stregkode, der aflæses automatisk af APM’en og rapporteres til WMS via logistik-interfacet. WMS’en sender derefter den eksakte lagerplads for den aktuelle palle til trucken; også dette sker via logistik-interfacet. Pallen transporteres sikkert til denne plads ad den optimale rute, og den placeres præcist.

Teknologisk førende

”Efter ibrugtagningen har de førerløse transportsystemer overtaget dele af den interne transport. I vareudleveringen er der faktisk tale om ca. 50 procent af den daglige varemængde. Desuden har det omfattende sikkerhedssystem i det førerløse transportsystem bidraget til at minimere skaderne i distributionscenteret”, siger Markus Krumpholz, der er ansvarlig for projektledelse og controlling hos Rudolph Logistik. Thorsten Krämer, business unit manager for Rhein/Main/Neckar-regionen, tilføjer: ”Vi har set systemet på udstillinger og på internettet og også set to anlæg i produktion hos Jungheinrichs kunder. Andre producenter har ikke en tilstrækkeligt raffineret løsning til vores krav. Dertil kommer, at vi med Jungheinrich har en enkelt partner, og vi får alt fra samme leverandør.” Brugen af det førerløse transportsystem fra Jungheinrich udtrykker også vilje til at benytte en banebrydende teknologi og bidrager til at indsamle erfaring til eventuelle større projekter i fremtiden.

Har du spørgsmål?